Easystock: unieke service voor 100% automatisch voorraadbeheer

Een service die volkomen automatisch regelt dat uw voorraad media op peil blijft. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch is dat precies wat Easystock, het eerste en unieke voorraadmanagementsysteem in de grafische branche, biedt. Het ontzorgt digitale drukkers, traditionele drukkers, gebruikers van verpakkingsmaterialen en van visuele communicatie producten. Digitaal expert Sander Seijsener legt uit hoe het werkt en welke voordelen het biedt.

Eenvoudig via de webshop

Easystock is een extra service voor klanten die orders plaatsen bij Antalis. Sander Seijsener: ‘Besluit een klant gebruik te maken van Easystock, dan zorgen wij dat er in onze webshop een extra button op zijn scherm verschijnt. Via die button komt hij in de applicatie terecht en kan hij alles managen. Later dit jaar zal dit ook met mobiele apparaten mogelijk zijn. Heel eenvoudig dus.’

Startpunt is altijd goed overleg, benadrukt Seijsener. ‘De applicatie is vooral interessant voor “het dagelijks brood” van de klant, oftewel de artikelen met een hoge omloopsnelheid. Die brengen we in nauwe samenspraak met de klant in kaart. Vervolgens stellen we daarvoor een maximum- en een minimumvoorraad vast en die voeren we in het systeem in. Bijvoorbeeld een standaardvoorraad van 10 pakken en een minimum van 5 pakken.’

‘Closed loop’

Zodra de voorraad onder dat minimum komt, treedt het systeem automatisch in werking. Seijsener: ‘Dan worden er 5 pakken in ons magazijn klaar gezet voor levering. Maar eerst checkt het systeem ook de andere artikelen die zijn opgegeven voor Easystock, om te zien of die ook aangevuld kunnen worden. Daarvan is de voorraad wellicht nog niet helemaal onder het minimum, maar toch is het beter om die meteen mee te leveren. Op die manier zijn we efficiënter in ons transport.’

Bij ontvangst geeft de klant zijn akkoord en de goederen worden bij hem geplaatst als voorraad van Antalis. Pas als hij er artikelen van gebruikt en scant, dan is er sprake van een aankoop. Zodra het minimum weer is bereikt, signaleert het systeem dit automatisch en volgt weer een levering.

Seijsener noemt het een ‘closed loop systeem’ dat grote voordelen biedt. ‘Waarom zou je voor artikelen die je vrijwel elke dag nodig hebt, steeds maar weer opnieuw een order moeten plaatsen? Dat kost alleen maar tijd. Bovendien zorgt automatisering ervoor dat er minder fouten worden gemaakt en voorkomt het wachttijden. Extra pluspunt is dat de klant minder vermogen in voorraad hoeft te investeren, want die is eigendom van Antalis.’

Easystock-adviseurs

Antalis heeft Easystock in eerste instantie speciaal ontwikkeld voor de digital printing sector, omdat snelle levering daar cruciaal is. Nu het systeem volop in de praktijk is getest en geperfectioneerd, is duidelijk dat andere marktsegmenten er net zo goed profijt van kunnen hebben. Seijsener: ‘Ook voor de traditionele drukkersbranche, visuele communicatie en packaging zijn efficiency en snelle levertijden zeer interessant. Dus we bieden Easystock aan voor praktisch alle klanten van Antalis. En hoewel het in principe een 100% automatisch systeem is, kunnen ze als extra dienstverlening rekenen op ondersteuning van onze easystock-adviseurs. Mocht zich iets onverwachts voordoen, dan staan ze altijd klaar om de gebruiker te helpen en zo nodig aanpassingen door te voeren. Dus geen zorgen meer over de voorraad!’

Posted by / april 8, 2019